WWF: COP21 blev historisk | WWF Denmark

Earth Hour Klima
COP21 i Paris blev historisk
© © WWF/Nina Munn
WWF's klimachef John Nordbo reagerer på den historiske klimaaftale i Paris:

- Verdens ledere har endelig indset, at det hidtidige mål om begrænse temperaturstigningen til to grader er for risikabelt for mennesker, natur og dyr på hele planeten. Derfor er det godt målet om 1,5 grader nu nævnes. Så mangler vi bare en klar køreplan til at nå det mål. Det vil også kræve en revision af danske klimamål, siger John Nordbo.

- Paris-aftalen bliver det syv-mile-skridt fremad, vi har sukket efter i de internationale klimaforhandlinger. Men der er endnu langt mod målet. Den grønne, bæredygtige fremtid kommer ikke af sig selv, og verdens lande har nu en stor opgave foran sig. Vi ved, at den grønne omstilling er mulig, vi har midlerne til at gennemføre den, nu vil de kommende år vise om den politiske vilje er så stærk, som vi har oplevet den her i Paris.

- COP21 vil blive husket for nogle banebrydende initiativer, der har potentialet til at skabe en bedre verden. Fra Afrika og Indien er der lovet planer for grøn omstilling, hvis skala var utænkelig for få år siden og erhvervslivet har fremsat ambitiøse løfter, der kan accellerere udviklingen yderligere. Det kan sammen med Paris-aftalen give vind i sejlene til den grønne revolution, som verden har brug for.

- For at give den nye Paris-aftale den bedste mulige start, må den danske regering fjerne enhver tvivl om de danske klimamål. Det nytter ikke, at Danmark som et af de få lande i verden svækker klimaambitionerne, når resten af verden nu går den modsatte retning. Danmark må frem i klimafeltet igen og det kræver nye, stærke klimamål og flere midler til forskning og udvikling. Det har Løkke også lovet, men regeringen har jo gjort det modsatte.

- Klimahensyn er noget, der skal indtænkes i alle dele af regeringens arbejde, det skal ikke glemmes, når finanslov eller vækstplaner vedtages. Det er ikke seriøst, at regeringen skriver under på denne globale klimaaftale, og så går hjem og fortsætter, som om intet er hændt. Den slags vil være gift for den grønne omstilling og de mange danske virksomheder, som lever af at producere løsninger på klimaproblemet.

- Efter at have holdt vejret i to uger, får verdens mest udsatte og vores natur og dyr nu et tiltrængt skud ny luft. Sammenbruddet er undgået og verdens fremtid tegner lysere i dag, end den gjorde for kort tid siden. Der hænger stadig sorte skyer over horisonten, men vi har igen skæbnen i egne hænder.
Earth Hour Klima
COP21 i Paris blev historisk