Pensionskasserne holder fast i kul og olie | WWF Denmark

Pensionskasserne holder fast i kul og olie

Nyhed lagt på den 31 maj 2016   |
Climate. CO2
Ratcliffe-on-Soar a massive coal powered power station in Nottinghamshire UK that is responsible for huge carbon dioxide emmissions.
© Global Warming Images / WWF
Ingen af de større danske pensionsselskaber har mål om at frasælge deres investeringer i kul og olie. Det viser en ny undersøgelse fra WWF Verdensnaturfonden, der har ranglistet de 16 største pensionskasser ud fra deres klimaindsats. Og det er selvom verdens ledere har skrevet under på en ny global klimaaftale.

- Vi må konstatere, at pensionsbranchen stadig ikke tager klimaet alvorligt, og samtidig gambler de med danskernes opsparinger ved fortsat at hælde penge i selskaber, der styrtbløder. Det er meget skuffende, siger klimachef i WWF Verdensnaturfonden John Nordbo.

75 procent sortlister ikke selskaber
Undersøgelsen viser også, at kun 4 ud af de 16 pensionskasser har ekskluderet kul- eller olieselskaber på grund af klimahensyn - nemlig Nordea Liv & Pension, PenSam, PFA og PKA.

Men alle 16 selskaber har betydelige investeringer i sort energi. Mindst 12 ud af de 16 har fx penge i den amerikanske oliemastodont Exxon, der er berygtet for sin markante lobbyisme imod klimasagen. PenSam har som den eneste ekskluderet Exxon af hensyn til klimaet.

Generelt mener pensionskasserne, at såkaldt aktivt ejerskab, hvor man som investor forsøger at påvirke investeringsstrategien, giver bedre resultater end frasalg. WWF tvivler dog meget på, at det gennem aktivt ejerskab er muligt at få store olie- og kulselskaber til at skifte så markant kurs, at de ikke længere bidrager til at forstærke klimaforandringerne. Et af de nyeste eksempler er netop Exxon, som på sin generalforsamling i sidste uge afviste en mere klimavenlig kurs, selvom otte danske pensionskasser havde stemt for en grønnere linje.

Milliard-pengetank
- De danske pensionskasser sidder på en gigantisk milliard-pengetank, der svarer til halvdelen af den norske oliefond. Derfor både kan og bør de spille en vigtig rolle i den grønne omstilling ved at kanalisere flere investeringer over i den grønne energi og færre i den sorte. Det er det, vi ønsker at sætte fokus på med vores undersøgelse, siger John Nordbo.

Han tilføjer dog, at branchen også har store investeringer i vedvarende energi, og at der kan spores en større bevidsthed om klimaet i forhold til tidligere undersøgelser. Men når det kommer til at afvikle de fossile investeringer, går det alt for sløvt.

ATP skraber bunden
ATP, som alle danskere er tvangsindlagt til at betale til, ligger næstsidst på ranglisten. I 2009 meldte ATP ellers ud, at klimainvesteringer ville udgøre 10 procent af den samlede portefølje inden for 4-5 år. Det kom ikke til at ske. I dag er ATP’s profil langt fra grøn, ATP har fx ikke investeringer i havmølleparker, som mange af de øvrige har, og selskabet har ikke sortlistet nogen fossile selskaber.

- Som lovfæstet pensionsselskab har man et særligt ansvar for at understøtte en samfundsudvikling, der går i retning af grøn omstilling, og det ansvar har ATP overhovedet ikke taget på sig, påpeger John Nordbo.

PKA er grønnest
PKA, der administrerer pensionerne for ansatte i social- og sundhedssektoren, er klart grønnere end alle de andre pensionsselskaber og indtager en suveræn førsteplads. Førerpositionen skyldes bl.a. at PKA er det eneste pensionsselskab, der tydeligt har udråbt klima som ét af sine tre fokusområder, og det er blandt de pensionsselskaber, der har flest investeringer i bl.a. havmølleparker.

WWF Verdensnaturfonden har foretaget lignende undersøgelser i 2013 og 2014.
Climate. CO2