WWF: Tag klimaet mere alvorligt og prioriter det langsigtede udviklingsarbejde | WWF Denmark

WWF: Tag klimaet mere alvorligt og prioriter det langsigtede udviklingsarbejde

Nyhed lagt på den 18 juni 2016   |
Udenrigsminister Kristian Jensen og ansatte ved Udenrigsministeriet fremlægger regeringens udspil til en ny udviklingsstrategi på Folkemødet på Bornholm.
© WWF
WWF Verdensnaturfonden ser interessante perspektiver i regeringens udspil til den danske udviklingsstrategi, der blev fremlagt af udenrigsminister Kristian Jensen i dag. Dog efterlyser Verdensnaturfonden at regeringen tager klimaforandringerne mere alvorligt samt en klarere prioritering af det langsigtede udviklingsarbejde i forhold til de kortsigtede egeninteresser nu og her.

Det meste af det politiske Danmark er samlet til Folkemøde på Bornholm, hvor udenrigsministeren i dag har præsenteret regeringens udspil til Danmarks fremtidige udviklingsstrategi. En stor del af det nye udspil er bygget op om ”danske interesser”, som regeringen har defineret og brugt som pejlemærker for Danmarks fremtidige ageren i udviklingslande. Regeringen lægger op til, at Danmark skal være aktiv i færre lande og i stedet have særligt fokus på de områder i verden, der er nærområder til lande i krise og som dermed skaber flygtninge- og migrationsstrømme.

Med en global klimaaftale fra Paris og 17 nye verdensmål fra FN i kufferten har klima og bæredygtig udvikling fået en vis plads i regeringens udspil til det danske fremtidige udviklingsarbejde. Men ifølge Verdensnaturfonden slipper Danmark lidt for nemt udenom de verdensmål, hvor vi ikke selv har fordele ligesom klimaet ikke bliver taget seriøst nok.

Der er mange positive elementer i regeringens udspil som vi kan bygge videre på i forhold til vores arbejde i udviklingslandene. Det er jeg ganske tilfreds med. Men jeg må også sige, at jeg er glad for, at det ikke er den endelige tekst vi ser i dag, men derimod et udspil til forhandling. For eksempel bliver truslen som klimaforandringer udgør overfor økonomisk og social stabilitet i udviklingslandene ikke taget alvorligt nok. Her vil vi fra WWF’s side komme med input til regeringen i den kommende tid med fokus på ren energi samt bæredygtig udvikling og produktion”, siger Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

En stor del af regeringens udspil til den nye danske strategi for udviklingsarbejdet har fokus på de indsatser som Danmark skal bidrage til i de såkaldte nærområder. Det skal ifølge regeringen afhjælpe nogle af de migrationsstrømme, der presser de europæiske og danske grænser.

Det står ikke klart, hvordan regeringen vil prioritere den langsigtede klima- og fattigdomsorienterede bistand i forhold til indsatser i nærområder, som ofte vil handle om nødhjælp. Nødhjælp er selvfølgelig vigtigt, men hvis vi ikke forebygger fremtidige kriser gennem klimafinansiering og langsigtet udviklingshjælp er strategien for kortsigtet og kan føre til flere kriser fremover – også i forhold til de ”danske interesser” som er et af regeringens store fokusområder i hele strategien”, siger Jacob Fjalland, international programchef i WWF Verdensnaturfonden.