Langt inde i Vietnams skove | WWF Denmark

Langt inde i Vietnams skove

Nyhed lagt på den 30 oktober 2015   |
Præsident for WWF Verdensnaturfonden H. K. H. prinsgemalen og WWF Verdensnaturfondens generalsekretær Gitte Seeberg.
© Charlotte Brix Andersen/WWF

Der er ikke meget vild natur tilbage i Vietnam. Men i Cat Tien nationalpark står et flot økoturismehus - Ta Lai Longhouse - som WWF har hjulpet med at opføre i tæt samarbejde med de lokale myndigheder, lokalbefolkningen og en virksomhed.

Det er her, H.K.H. Prinsgemalen, præsident for WWF Verdensnaturfonden, er taget ud sammen med Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden. De skal i løbet af ugen besøge forskellige WWF-projekter, og dette er det første.

Langhuset ligger på en trædækket bakketop mellem regnskov og Ta Lai landsby. Det er opført med bambus og palmeblade af de lokale, som med huset er bragt ind i turismebranchen, hvor flere af dem nu kan få arbejde som kokke og servicepersonale, men også som guider, der tager turisterne med ud på mountainbike, kajak eller trekking ture for at se på området.

Virksomhed, landsby, nationalpark
- Det er et fantastisk eksempel på, hvordan man kan lave et innovativt samarbejde mellem en virksomhed, en landsby og en nationalpark til gavn for lokal udvikling og naturbevarelse, siger Gitte Seeberg, der er stolt over projektet.

Projektet kom i gang efter en henvendelse fra Cat Tien Nationalpark til WWF i efteråret 2007. Nationalparken ville gerne have hjælp til at udvikle en model for, hvordan nationalparken kunne sikre, at de private investeringer, der kom til området blev investeret på forsvarlig vis, og som kunne komme både lokalbefolkningen og naturen til gavn.

Projektet har vist sig at være så succesfuldt, at det har dannet basis for udviklingen af nationale guidelines for, hvordan private investeringer i andre nationalparker kan gøre gavn for flere parter. Det er WWF’s Danida program, der har muliggjort støtten til huset.

- Lige nu er det mest vietnamesere, australiere og franskmænd, der kommer og bor i langhuset. Min drøm er, at flere nationaliteter vil komme hertil og opleve, hvordan man både kan drive et økohus med høj komfort og mange aktivitetsmuligheder, men som også virkelig giver mening for de lokale i området, siger Francois Bouvery, der driver langhuset, som bidrager med 10-15% af parkens totale årlige indkomst.

Nogle gange kan man endda få sig en helt særlig oplevelse i langhuset, når en af områdets vilde elefanter kommer forbi. De lokale vurderer, at op til 10 elefanter lever i området, som tiltrækkes af den store sø, de kommer for at bade i. Sidst en elefant blev set var i mandags, og hver gang er det til stor begejstring for turisterne og de lokale.

Javanæsehornet
Javanæsehornet har også engang levet i Cat Tien nationalpark. Men det sidste blev fundet dræbt i 2010, formentlig af krybskytter.

Under opholdet fik Prinsgemalen og Gitte Seeberg lejlighed til at høre, om dengang næsehornet trivedes ude i skoven, og de så skelettet af det sidste af slagsen. Det farlige dyr er et af klodens mest truede. Et dyr som WWF arbejder intensivt på at bevare i naturen, hvor dens største trusler er færre arealer at leve på samt krybskytteriet, som i disse år tiltager, fordi der er stor efterspørgsel efter dens horn i Asien. Her tror man fejlagtigt, at horn fra næsehorn er medicin og kan kurere sygdomme som kræft.

Turen går herefter til Da Nang, hvor den største bestand af de særlige languraber skal opleves.

Ta Lai Longhouse.
© Charlotte Brix Andersen/WWF Forstør
De lokale vietnamesere vurderer, at op til 10 elefanter lever i området, som tiltrækkes af den store sø, de kommer for at bade i. Sidst en elefant blev set var i mandags, og hver gang er det til stor begejstring for turisterne og de lokale.