Er der regnskov i din shampoo? | WWF Denmark

Er der regnskov i din shampoo?

Nyhed lagt på den 09 juni 2016   |
Regnskov Skov Orangutang Dyr Sumatra Indonesien Regnskovspartner Partner
Sumatran orang utan (Pongo abelii) female 'Suma' swinging through the trees with male baby 'Forester' (part of baby snatching story) Gunung Leuser NP, Sumatra, Indonesia.
© naturepl.com /Anup Shah / WWF
Når du køber shampoo, chokolade og færdigretter kan du være sikker på, at der er palmeolie i varerne. Desværre har palmeolien ofte artsrig regnskov på samvittigheden. WWF Verdensnaturfonden har stillet skarpt på problemet og været i dialog med danske dagligvarekæder. Rema1000 har lagt sig i førertrøjen og taget stilling til palmeoliens negative konsekvenser for natur og dyreliv.

2,6 millioner fodboldbaner. Så stort et areal af tropisk regnskov gik sidste år op i røg for at skabe plads til palmeolieplantager.  Men den udvikling kan du som forbruger være med til at vende ved at stille krav til den palmeolie, der indgår i mange af de varer, du bruger i hverdagen – lige fra færdigretter til chokolade og shampoo – ja faktisk hver tredje dagligvare.

Det er særligt regnskovene i Indonesien og Malaysia, der rammes hårdt af palmeolieproduktionen. Disse artsrige regnskove, har de sidste tre årtier oplevet en decideret massakre, for at skabe plads til de golde palmeplantager. Hvis regnskovene skal forblive ufremkommelige urskove med tusindvis af sjældne arter og fortsat være hjemsted for orangutanger, tapirer og tigere, skal der gøres noget ved den massive afskovning. Hvor der tidligere stod frodig regnskov, står nu snorlige rækker af oliepalmer, der med sit lave niveau af biologisk mangfoldighed, truer de oprindelige økosystemer. Plantagerne forsyner det umættelige internationale marked med palmeolie – et marked med en støt stigende efterspørgsel.

Større efterspørgsel på ansvarlig olie
For at ændre på de barske metoder, der bruges til palmeolieproduktion, var WWF Verdensnaturfonden i 2003 med til at stifte Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). RSPO er et samarbejde, der involverer parter på tværs af grønne organisationer og industrien for at stille en krav til ansvarlighed i produktionen af palmeolie.

Det er derfor helt centralt, at efterspørgslen på ansvarligt produceret palmeolie øges. Det sker blandt andet, hvis detailhandelen efterspørger palmeolie, som er certificeret efter RSPO´s standarder.

”Derfor anbefaler WWF Verdensnaturfonden på det kraftigste, at producenter og detailhandlen støtter op om og efterlever RSPO’s principper og kriterier for produktion af palmeolie. Det giver forbrugeren mulighed for at kunne tage et ansvarligt valg. For WWF er RSPO det minimumskrav, alle fødevareproducenter, dagligvarekæder og producenter bør stille til palmeolien i de produkter, de fremstiller og sælger,” siger John Nordbo.

Handel med ansvar
Regnskoven er formentlig ikke det første, du som forbruger har i tankerne, mens du afsøger supermarkedets hylder og kølediske. Men faktisk har vores indkøbsvaner stor betydning flere tusind kilometer væk fra supermarkedets blide muzak. Vi forbrugere køber nemlig dagligt palmeolie, der indgår som ingrediens i en lang række forarbejdede produkter som for eksempel kiks, stearinlys, slik, chokolade, margarine og sæbe. Ansvarlighed hos danske producentvirksomheder og dagligvarekæder er derfor et vigtigt signal, når det handler om at omstille produktionen af palmeolie, så vi som forbrugere ikke skal have regnskov på samvittigheden.

”Der tegner sig et billede af, at dagligvarekæder kan se en værdi i at være ansvarlige. Vil vi se mere af det, skal forbrugeren ikke være bange for at spørge, om kæderne har styr på bæredygtigheden. Der er en tendens til, at dagligvarekæderne skaber forandringer, og det særligt når vi som forbrugere og organisationer højlydt efterspørger dem,” siger John Nordbo.

Og der er heldigvis allerede nogle, der handler på deres ansvar. I 2010 opstillede Rema1000, i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, en række ansvarlighedsmål for palmeolie. Og for nylig kom Rema1000 i mål med 100 procent ansvarlig palmeolie i deres egne produkter.

”Det er en flot og solid indsats, Rema1000 har leveret. En indsats, der blandt andet kræver, at man som dagligvarekæde laver om på en række rutiner – også hos leverandørerne. Dagligvarekæden har nemlig i fællesskab med deres leverandører på egne varemærker sikret, at den palmeolie der er i disse produkter, ikke har regnskov på samvittigheden, og det er vi vældigt glade for i WWF Verdensnaturfonden,” siger John Nordbo.

SÅDAN TRUER PALMEOLIEN SKOVENS DYR:

Orangutang
Der findes to arter af orangutanger, den der lever på Sumatra, og den der lever på Borneo. Grundet de senere års massive skovrydning er begge arter truede. Orangutanger, der lever i træernes kroner i den tropiske regnskov, er ekstremt sårbare overfor skovrydning. Fælder man skoven, fælder man deres hjem.

Asiatisk elefant
Den asiatiske elefant lever i dag i 13 forskellige lande fra Indien i vest til Borneo i øst. Bestanden er over de sidste 100 år reduceret kraftigt og palmeolieplantager ligger blandt andet til grund for dette. Hele 70 % af elefantens levesteder er forsvundet de seneste 25 år.

Sumatra næsehorn
Sumatra-næsehornet er kritisk truet, da dens levesteder bliver ryddet for tropisk skov til fordel for palmeolien. Antallet af individer er faldet med mere end 50 % siden 1994, og tæller i dag kun nogle få hundrede. De findes meget spredt i små isolerede bestande, primært i Malaysia, på Borneo og Sumatra. Disse små, spredte populationer kan have meget svært ved at overleve på lang sigt.

Tiger
Tab af levesteder og fragmentering truer tigernes overlevelse. Den malaysiske tiger og Sumatra tigeren trues af palmeolieplantagerne der æder sig ind på regnskoven. Hermed stiger graden af krybskytteri også grundet den lettere adgang til skoven. Små isolerede bestande mister deres genetiske styrke, og de bliver derfor yderligere pressede.

STØT WWF's arbejde for at bevare naturens mangfoldighed

Regnskov Skov Orangutang Dyr Sumatra Indonesien Regnskovspartner Partner