En million ton soja er nu certificeret | WWF Denmark

En million ton soja er nu certificeret

Nyhed lagt på den 10 januar 2013   |
Soja Landbrug
Stor sojamark i Brasilien
© Adriano Gambarini / WWF-Brazil
I løbet af 2012 er mængden af ansvarligt produceret soja steget til det dobbelte i forhold til året før. Certificeringsordningen RTRS (Round Table on Sustainable Soy), der støttes af WWF, oplever en stor efterspørgsel, hvilket de tillægger det globale samarbejde mellem interesseorganisationer og virksomheder.

Målet for 2015 er at opnå 5 mio. ton certificeret soja, for at kunne levere til den stigende efterspørgsel fra europæiske forhandlere og fodervirksomheder.

Produktion af soja er en stor trussel mod oprindelig regnskov især i Brasilien og Argentina. Efterspørgslen på soja stiger og flere områder med oprindelig regnskov bliver ryddet. Soja er en af verdens vigtigste landbrugsafgrøder.

I produktionen af soja, som er certificeret under RTRS, ryddes der ikke oprindelig skov, der bruges færre farlige sprøjtemidler og der tages hensyn til arbejderrettigheder og oprindelige folks ret til jorden. På verdensplan produceres 265 mio. tons soja om året og nu er den første million certificeret.

Danmark importerer hvert år ca. 1,5 mio. ton sojaskrå og er blandt de 8 største importører af soja i EU. Størstedelen af sojaen, som Danmark importerer, går til svinefoder.

I Holland har virksomheder i hele værdikæden, fra foderproducenter til supermarkeder, erklæret af de vil gå over til 100 % ansvarligt produceret RTRS-soja i 2015. Fra Holland sender man dermed et klart signal til sojaproducenter i Sydamerika om at man ønsker mere ansvarligt produceret soja.

WWF opfordrer til, at danske virksomheder følger det hollandske eksempel, så den store danske import af soja ikke går ud over regnskoven.
Soja Landbrug
Stor sojamark i Brasilien