Virksomheders ansvar | WWF Denmark

Virksomheders ansvar

Palmeolie Skov Dagligvarer RSPO rel=
A shopping trolley containg many typical products at a supermnarket in the UK. Cakes, biscuits, chocolate, confectionery, meat, frozen fish, spreads, cereals, sweets, cosmetics, crisps, snacks, cleaning and hygene products amongst the items - Many products contain a surprising amount of Palm Oil.
© WWF / Richard Stonehouse
Danske forbrugere bliver bedre stillet efter at Dansk Industri Fødevarer og en række danske supermarkeder i 2014 lavede politikker om palmeolie.
Efter dialog med WWF verdensnaturfonden lavede først en række virksomheder under DI Fødevarer og dernæst en række danske supermarkeder under Dansk Erhverv i sommeren 2015 hver deres erklæringer om, hvornår den palmeolie, der indgår i de fødevarer de producerer eller sælger, er ansvarligt certificeret efter RSPO's standarder. Nu venter de faktiske resultater.

Fødevarer og non-food

Producenterne af for eksempel sæbe og shampoo under Dansk Industri mangler stadig arbejdet med at sætte målsætninger op for deres varer.

For visse supermarkedskæder gælder erklæringerne både fødevarer og non-food. Du kan finde links til de enkelte supermarkeders erklæringer til højre på siden.

Sådan ser det ud i andre forbrugerlande

Fødevareproducenter og supermarkeder i en lang række andre lande foruden Danmark har allerede lavet politikker eller aftaler om, hvornår palmeolien skal være ansvarligt produceret.

Se oversigten over de forskellige nationale palmeolieerklæringer her.

I mange af disse lande er staten også med i aftalen. Det betyder, at den palmeolie, der eksemplevis er i hospitalers, børnehavers eller plejehjems sæbe eller mad, også skal være certificeret.

Bemærk!

Dagrofa har også underskrevet Dansk Erhvervs erklæring, men der står ikke noget om palmeolie på deres website.